Hål i huvudet och hjärnskakning.

Jag har ju skrivit om våran första häst Zandora så nu tänkte jag berätta lite om våran andra häst Yasmine och en grej som hände med henne under tiden som vi hade henne.

På alla hjärtans dag året efter att Zandora hade dött så åkte vi till Heby och tittade på ett mörkbrunt sto på 158cm som var hälften svenskt halvblod och hälften engelskt fullblod. En helt underbar häst som var super fin och snäll. Någon vecka senare åkte vi tillbaka och hämtade henne. Efter att vi haft henne ett tag (ett/ett och en halft år) så köpte vi våran portugisiska vattenhund Nemo. Vilket betydde att vi att vi la ner all vår tid på Nemo och Yasmine.

Ph: jag/Amanda
© på alla foton!

Några veckor/månader efter att vi hade hämtat hem Nemo så var min syster och mamma, nere i stallet för att tömköra Yasmine och hade med sig vovven. Jag satt hemma i soffan och tittade på tv när Amanda plötsligt sliter upp ytterdörren och "kastar" in Nemo och säger att jag får ta hand om honom för hon skulle ner till stallet igen. Jag frågade såklart vad som hade hänt. Då sa hon bara att Yasmine hade gått omkull. Jag vart självklart orolig men tänkte inte så mycket mer på det. Efter ett tag så kom både mamma och Amanda hem och berättade vad som hänt. 
Mamma hade alltså tömkört Yasmine i paddocken. Men stallägaren hade precis bytt ut stolpar i paddocken och hade inte satt dit några trådar än. Så det som hände var att hon hade fastnat med tömmarna i en stolpe och blivit rädd. Så hon hade skenat iväg till stallet med tömmarna fladdrande och även en mamma som sprang efter sig. Min syster som fortfarande var kvar vid paddocken hade sett några ben sticka ut genom dörren till gödelstacken. När mamma kom till stallet så såg hon att tröskeln till gödselstacken var borta och att Yasmine bara stod i sin box lite andfådd, men annars som om inget hade hänt. De kollade igenom henne men kunde inte hitta några skador på kroppen men däremot så märkte de att hon något hade hänt med hennes panna. Så det visade sig att hon hade sprungit in i stallet halkat när hon skulle svänga in i sin box och hade slagit i pannan i en metall kant på boxdörren. Alltså, hon hade fått ett hål i pannan...
Vi ringde veterinären och när han kom så gick jag och mamma ner till stallet först och så skulle Amanda komma ner lite senare. Veterinären höll på o titta och peta i hålet. Han hade gett Yasmine något lugnande så hon stod där och vinglade. Så mamma stod oc höll i henne och jag stod brevid Lotta(stallägaren) och tittade på när veterinären höll på att kolla på såret. 
Medan han höll på med det så märkte jag att man kunde se själva benet i pannan. En stund senare blev jag sjukt yr i huvudet och tog tag i gallret i boxdörren bakom mig för att inte svimma. Sen blev allting svart...
Mamma stod med en nerdrogad häst, veterinären med en massa grejer i händerna så den ända som "kunde" hjälpa mig var lilla Lotta på 160cm... Så hon hjälpte mig upp och la ett hästtäcke i en spånhög i en box som inte användes då, och där fick jag lägga mig. Jag hade ont i huvudet, lite ont i kroppen och så såg jag knappt någonting. Allt var suddigt. 
Veterinären sa att vi skulle åka till Strömsholm och titta på det så vi skulle göra det dagen därpå. När han var klar med att kolla Yasmine så kom han och kollade hur jag mådde. Haha, det är inte alla som har blivit undersökta av en veterinär ;)

Ph: Oliver Szzabo airoliver (Yasmines medryttares kompis)
Den lilla knölen man ser i hennes panna på bilden kan vara från skadan.

Vi ställde i alla fall in Yasmine i boxen igen och gick hem. Eller, jag fick lite hjälp att gå med tanke på att mitt huvud just fått en rejäl smäll av ett betong golv. När vi kom hem så började jag spy och vi åkte in till akuten. Och påvägen dit spydde jag två gånger till. När vi var framme så fick vi ett rum på en gång, men jag fick ligga där inne i några timmar innan det kom någon och undersökte mig. De kom fram till att jag hade fått hjärnskakning, men de ville ta reda på varför jag hade svimmat.
Så jag fick åka rullstol till ett annat rum där jag skulle få sova över natten. Vid det här laget var klockan runt 4 på morgonen. Så jag och Amanda trängde ihop oss i den lilla sjukhussängen och sov medan mamma fick sitta i en fåtölj. Det kom in sjukhuspersonal ungefär en gång i timmen som skulle ge mig olika sprutor, ta blodprov och kolla hur jag mådde. 
Mamma rignde till pappa och bad honom komma med tanke på att Yasmine skulle in till Strömholm senare på morgonen och en hundvalp i bilen som aldrig blivit lämnad ensam förut. Så han kom till sjukhuset och stannade där resten av natten. Nästa morgon åt vi frukost på sjukhuset och fick åka hem vid elva tiden.
När jag kom hem till mamma igen så hade Yasmine fått en "kloss" (gjord av något slags tyg och bomull) fastrydd i pannan som de skulle ta bort efter några veckor. Hennes panna blev bra igen och det blev mitt huvud också! :)

Ph: Oliver Szabo airoliver.com (Yasmines medryttares kompis)



Kommentarer
Postat av: The old mops-lady

Jag är hemskt ledsen Matilda, ditt huvud blev aldrig bra igen... ;););)

2012-09-24 @ 22:42:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0